Kiabi is in 1978 opgericht in Noord-Frankrijk, vanuit de wens om mode te creëren die gericht is op families. Zo zijn we begonnen met de verkoop van betaalbare mode. We zijn sinds 2012 aanwezig in België online op Kiabi.be, en ook fysiek, de eerste winkel opende in Brussel in 2016. En wat betekent het vandaag de dag voor ons om een modemerk te zijn?
Wanneer we jullie ontmoeten, realiseren we ons dat het niet jullie taak is om je aan te passen aan de mode. Maar de mode moet zich aan jullie aan passen, ongeacht maat, smaak, verschillen of budget.
#inclusiviteit
Als we om ons heen kijken, meten we het vermogen dat we hebben om de wereld een beetje beter te maken. Daarom ondernemen we concrete acties, door doelen te steunen die ons na aan het hart liggen, altijd met het gezin vooropgesteld.
#solidariteit
En natuurlijk zijn we ons ervan bewust dat we na moeten denken over een mode die plezier, lage prijzen en respect voor de planeet. met elkaar kan verzoenen. We willen dit evenwicht zo snel mogelijk bereiken.
#duurzameremode
We zetten ons elke dag in als zijnde mens en burger.
Ontdek hier onze acties:
Kiabi Acts For A Better World*.
*Kiabi zet zich in voor een betere wereld
Acts for a better world
Natuurlijk kan dat! Bij KIABI doen we het namelijk elke dag door in een zeer vroeg stadium van onze collecties samen te werken met onze partnerleveranciers. Zo gaan we aan de slag met comfortabele en praktische materialen, zoals katoen, dat heerlijk zacht, stevig, absorberend en ademend is. Geleidelijk kiezen we echter voor duurzamere versies zoals biologisch katoen of katoen van boeren die bezig zijn om op biologische teelt over te stappen. Hetzelfde geldt voor polyester en polyamide, stoffen die stevig en onderhoudsvriendelijk zijn. We kiezen echter steeds meer voor hun gerecyclede versies en ook voor Ecovero™-viscose.
Onze kleding wordt voornamelijk gemaakt in Azië en het Midden-Oosten, waar we op zoek gaan naar erkende vakkennis en expertise. We werken bijvoorbeeld met partners uit India, die bekend staan om hun reactiviteit en de kwaliteit van hun katoenen breiwerk, of met Chinese leveranciers, die experts zijn in het ontwerpen van warme kleding en truien. Sommige van onze artikelen worden ook in Noord-Afrika en Turkije geproduceerd voor meer flexibiliteit.
We recycleren onze onverkochte artikelen niet, we geven ze weg! We proberen onze verkoopvolumes zoveel mogelijk in te schatten en zo onverkochte goederen, die een belangrijk sociaal en milieuprobleem zijn, te vermijden. Aan het einde van het seizoen kunnen we wel nog onverkochte artikelen hebben. In de zomer van 2021 hebben we bijvoorbeeld 1,3% van onze artikelen niet kunnen verkopen.
Om te voorkomen dat deze nieuwe kleding wordt vernietigd, doneren we ze aan lokale verenigingen in Frankrijk. Sinds 2018 bieden we onverkochte artikelen aan het Agence du don en Nature, dat ze herverdeelt onder Franse non-profitorganisaties. We dragen ook ons steentje bij aan de uitbouw van solidaire winkels, de zogenaamde "Petits Magasins", in Frankrijk: we geven hen onverkochte artikelen, die vervolgens tegen zeer lage prijzen worden aangeboden aan mensen die het echt nodig hebben.
We gebruiken steeds meer duurzame materialen in onze collecties: gerecycled katoen, biologisch katoen of katoen van boeren die bezig zijn om op biologische teelt over te stappen, gerecycled polyester, polyamide en Ecovero™-viscose. Momenteel zijn onze kledingstukken gemaakt met 63,5% duurzamere vezels. We streven echter naar 100% duurzamere vezels in ons textiel in 2025.
Alternatieven die bij KIABI als duurzamer worden beschouwd, zijn alternatieven die energie en/of water en/of producten besparen en watervervuiling en de aantasting van leefgebieden van wilde dieren en ecosystemen beperken.